Juhon kisakuulumisa Espoosta ja Tampereelta

11.4.2013

Seuramme kilpajunnun Juho Kantolan mietteitä Somic-openista ja Tampereen SM-kisoista.

Somic-open
Espoossa oli maaliskuun puolivälissä Somic-open -tenniskisat MC-luokassa. Olen käynyt talvella aika paljon kisoissa, mutta matsit on mennyt ehkä vähän vaihtelevasti. Tämä viikonloppu sujui kuitenkin paljon paremmin, sillä voitin koko kisan. Olin 4. sijoitettu kisassa.

Enimmäisessä matsissa olin vähän jäissä hitaamman kentän kanssa, mutta totuin kenttään kuitenkin nopeasti. Hoidin ekan pelin hyvin kahdessa erässä! Ekan pelin jälkeen vastustajani sanoi: ”tämä oli vain hyvä lämmittely sulle seuraavaan peliin” :).

Toisessa matsissa sainkin jo paremmin ajatuksen kulkemaan, sillä Sasu Laaksosen voittoon ei tarvinnut käyttää kuin kaksi erää.

Semifinaalissa oli vähän hankaluuksia Jarkko Saukkolan  hankalan syöttö-verkkopelaamisen kanssa. Eka erä meni kiitettävästi ja voitin sen niukasti. Toisessa erässä vastustaja tuli vielä enemmän verkolle ja yritin laittaa jalkoihin matalaa palloa, mutta hävisin kuitenkin toisen erän. Kolmannessa vastustajalla taisi kunto olla jo koetuksella ja hoidin tärkeät gamet kotiin ja vein 3. erän ja ottelun. Matsi kesti kokonaisuudessaan 2,5 tuntia.

Finaalissa, joka alkoi tunti semin jälkeen sain vastaan August Ehrnroothin, jolle olin jo hävinnyt aikaisemmissa turnauksissa kolmesti. Nyt oli hyvä tilaisuus ottaa revanssi.

Alku meni hyvin ja tiukasti, mutta eka erä meni niukasti Atelle.

Toinen erä lähti minulta hyvin käyntiin ja Atte rupesi osoittamaan vähän hermostuneisuuden merkkejä. Tuomari antoi Atelle varoituksen ja myöhemmin 40-15 tilanteessa pisterangaistuksen, jonka avulla voitin kyseisen gamen.Sain vietyä toisen erän hyvien pallorallien jälkeen 6-3.

Viimeisessä erässä Atte kokosi kuitenkin hyvin itsensä. Minulla kuitenkin liike säilyi hyvin mukana. Pallot ja gamet olivat pitkiä ja tosi tiukkoja. Turnauksen johtajalta kuulin finaalin jälkeen, että pelimme oli hänen mielestään turnauksen parasta. Tiukassa ”thrillerissä” sain vasta neljännessä ottelupallossa koko urakan kotiin kolmetuntisen pelin jälkeen. Jaloissa maitohappo jylläsi 5,5 tuntisen tennispäivän ja aamun säbämatsin jälkeen:) Fiilis oli kuitenkin mahtava!

Linkki Somic openin kaavioon:

Tampere SM-kisat

Tampereella järjestettiin 14 ja 18-vuotiaiden SM kaksin- ja nelinpelit maaliskuun lopulla. Itse osallistuin P14 kaksin- ja nelinpeliin. Kerrankin oli hyötyä kentästä, sillä kisat pelattiin bolteksilla, jolla myös itse harjoittelen Tuusulassa. Nelinpelissä pelasin Akseli Oinosen kanssa. Kaksinpelissä aloitin karsintasarjassa, josta pääsee 16 pelaajaa pääsarjaan, johon oli jo arvottu valmiiksi rankingin perusteella 16 ikäluokan parasta pelaajaa.

Karsintasarjassa sain vastaan Konsta Kaipaisen ja voitin hänet lukemin 6-2 ja 6-0. Konstan voiton jälkeen pääsin pääsarjaan.

Pääsarjassa 1. kierroksella vastaan asettui Kotkan Vesa Ahti.

Minun piti pelata vain rennosti, sillä Vesku oli tuolloin meidän ikäisten rankingissä sijalla 7. eli minua parikymmentä sijaa korkeammalla. Ensimmäinen erä oli tosi tiukkaa vääntöä ja voitin erän niukasti tiebrakessa 7-6 (8-6). Toinen erä alkoi vaisusti, mutta heräsin kuitenkin ajoissa. Erän edetessä peli rupesi kulkemaan paremmin ja voitin toisen erän luvuin 6-3. Tämä oli kaikenkaikkiaan tosi hyvä voitto!

Toisella kierroksella sain pääsarjassa vastaan Roni Rikkosen joka on P13 ikäluokan ranking ykkönen Suomessa. Ensimmäinen erä alkoi loistavasti ja johdin jo 4-0 sekä 5-2 ja 30-30. Tämän jälkeen minä taannuin maanrakoon, jolloin Roni käytti tilaisuuden hyödyksi ja rupesi napsimaan gameja putkeen ja hoiti koko erän itselleen 7-5. Tämän jälkeen fiilis oli lähes päinvastainen kuin Olarissa Somic openissa. Toisen erän hävisin selkeästi 6-1. Arvaa harmittiko???!!!

Jälkeenpäin ajatellen positiivista oli, että huomasin että rennolla pelillä pärjään ikäluokkani top 5-10 pelaajille ihan hyvin ja pystyn myös hyvänä päivänä voittamaan. Täytyypä jatkaa treenaamista, jotta hyviä päiviä tulisi useammin. :)

Nelinpelissä mulla ja Akselilla tuli vastaan 1. kierroksella Tuomas Aho ja Max Sivula. Matsi sujui ihan hyvin ja voitto tuli kahdessa erässä 6-3, 7-5, mutta neluritaktiikkaa pitää vielä hioa. Toisella kierroksella tuli vastaan turnauksen ykkössijoitettu pari Alanen, Stenfors. Tappio tuli kahdessa erässä 6-1, 6-1, mutta aika ajoin peli kulki todella hyvin mulla ja Aksulla. Tuli matsissa onnistunut ”hodarikin” lyötyä ja melkein voitettiin samainen pistekin ! :).

Kaikenkaikkiaan Tampereella meni melkein kolme päivää (pe-su). Olin hallilla melkein koko ajan eikä tullut aika yhtään pitkäksi, koska siellä voi”höntsätä” tenniskavereiden kanssa, vaikka pelata tuhnua ja pingistä.

Katselin siinä sivussa myös P18 matseja mm. Joel Popovin, joka voitti koko kisan. Pojat eivät kyllä enää taputelleet palloa, vaan löivät sitä kuin vierasta sikaa :). Tuohon pelin tasoon on kyllä vielä vähän tekemistä.

Nyt tuleekin piemi kisatauko, koska lähden VarTen porukan mukana tennisleirille Espanjaan viikoksi!

Linkki SM-kisojen kaavioihin:

terveisin Juho