Lapset liikkeelle - Street Tennis kyläilee alakouluissa

17.4.2014

Veli-Matti Markkanen opastaa Tuomalan koulun oppilaita.
Tunnelmia Tuomalan koululta.
Seuran valmentajat Timo Montell ja Veli-Matti Markkanen sekä Tennisliiton kiertuemanageri Paulus Kiviharju
Tunnelmia Tuomalan koululta.

Street Tennis -koulukiertue kiersi Etelä-Tuusulan alakouluissa viikoilla 15 ja 16. Kiertueella mukana ollut seuran valmentaja Veli-Matti Markkanen kirjoitti tunnelmia kiertueesta. Lisäksi Tuomaalan koulun oppilaat kirjoittivat jutun vierailusta sekä ottivat jutussa olevat kuvat. Lisäksi oppilaat tekivät oman tennislehden, joka on pdf-liitteenä jutun lopussa.

Street Tennis – nimeä kantava tenniskiertue kiertää eri kouluja esitellen tennistä kouluikäisille. Se on erittäin hyvä tapa saada nuoret innostumaan tenniksestä. Monet lapsista innostuvat jo nähdessään hienot Street Tennis – mainostaulut ja lyöntitutkan, puhumattakaan minitennisverkosta.

Liikuntasali on jaettu kolmeen eri osaan, joissa kussakin on yksi rasti. Yhdessä näistä rasteista lyödään tennispalloa tutkaan ja mitataan lyönnin voimakkuutta. Se on erittäin suosittu lapsien keskuudessa ja he saavat tiedon siitä, ettei tenniksessä menestyminen edellytä voimaa, vaan tekniikkaa.

Toisessa rastissa vaaditaan tarkkuutta. Street Tennis – julisteessa on eri kokoisia reikiä, eri pistemäärillä. Mitä pienempi reikä on, sen suuremmat pisteet. Tämä on helppo ja yksinkertainen rasti, joka saa lapset innostumaan. Osumia reikiin tulee tasaisin väliajoin eikä se tunnu ollenkaan liian haasteelliselta tehtävältä.

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä - minitennisverkko.  Siinä on tarkoituksena lyödä parin kanssa pehmopalloa verkon yli. Tässä rastissa lapset saavat selkeän kuvan siitä, mitä tennis on ja mitä sen osaaminen vaatii – liikkuvuuden merkitys korostuu huomattavasti. He huomaavat, ettei tennis välttämättä ole se helpoin laji, mutta silti jo tässä vaiheessa se tuntuu mukavalta ja hymyä riittää.

Tenniskiertue tarjoaa kolme yksinkertaista rastia, jotka kiteyttävät hyvin tenniksen perusvaatimukset - tekniikka, tarkkuus ja liikkuvuus. Kokonaisuus on kirkas kuin aurinko!

Street Tennis kouluissa

Tenniskiertue saapuu aamulla koulun pihalle. Lapset tietävät jo kouluun tullessaan, että tänään on tennispäivä. Tennisohjaajat ja kiertuemanageri otetaan hienosti vastaan ja positiivinen ilmapiiri huokuu koulun käytävillä.

Kaikki ovat valmiita opiskelemaan tennistä. Laji on tuttu, mutta kuitenkin niin kaukainen. Kaikki tuntuu olevan selvää ja lapset ovat innokkaina mukana. Tenniskiertueen yksinkertaisuus, mutta tietynlainen määrätietoisuus loistaa ja tunnelma on hyvin motivoitunut. Puoli tuntia per ryhmä on vähän, mutta silti monia lapsia puraisee tenniskärpänen. Se kertoo onnistuneesta konseptista, mutta myös siitä, että lapset ovat valmiita liikkumaan ja harrastamaan, mikäli heille suodaan siihen mahdollisuus.

Päivä etenee hyvin ja eri ryhmät käyvät vuorotellen tutustumassa tennikseen yhteistyöhaluisten luokanopettajien tukemana.  Kun rastit on käyty lävitse, lapset istuvat vielä hetkeksi tennisohjaajien kuultavaksi. Ohjaajat kyselevät kuinka lapset viihtyvät ja mitä he tykkäävät itse pelistä. Sen jälkeen kerrotaan, että Tuusulan Tennisseura järjestää kesäleirin halukkaille. Opettajalle annettaan jaettavaksi ilmoittautumislaput siihen ja näin ollen kuka tahansa tenniksestä innostunut pystyy ottamaan osaa tennisleirille ja saamaan itselleen uuden harrastuksen! Lisätietoa leiristä löytyy myös tennisseuran nettisivuilta ja ilmoittautumisen voi hoitaa myös sieltä käsin.

Helppous on se sana, joka kuvaa tenniskiertuetta hyvin. Se on loistava konsepti tennisliitolta, jolta mukana on kiertuemanageri Paulus Kiviharju. Tuusulan Tennisseurasta mukana ovat tennisohjaajat Timo Montell ja Veli-Matti Markkanen sekä muita vapaaehtoisia aina kun heitä tarvitaan. Tennisseura antaa lapsille todellisen mahdollisuuden jatkaa harrastusta kesäleirin avulla.

Molemmille organisaatioille on annettava iso tunnustus, koska nuoret pitää saada liikkeelle – tietokoneella istumisen sijaan.

Tähän mennessä tenniskiertue on kiertänyt Tuusulassa kuudessa eri koulussa – Vaunukankaan-, Kirkonkylän-, Nahkelan-, Tuomalan- ja Rusutjärven koulussa sekä Hyökkälän alakoulussa.

Seuraavaksi tennistä esitellään Liikuta lasta – tapahtumassa 10.5 Tuusulan Sahankulman hiekkatekonurmikentillä klo 10–15. Tällöin kaikki innokkaimmat pääsevät maistamaan tenniskiertueen hedelmiä – kunhan vain sää sen sallii.

Veli-Matti Markkanen

Tennisliiton Street Tennis koulukiertue Tuomalan koululla

Maanantaina 7.4.2014 tenniskiertue pysähtyi päiväksi koulullemme opettamaan meille oppilaille tennistä. Salissa oli kolme pistettä, tutka, tarkkuuslyönti ja minitennispeli. Haastattelujen perusteella suurimman osan oppilaista mielipide oli, että tutka oli suosikki. Aamulla oli kaksi ryhmää ja iltapäivällä toiset kaksi ryhmää pelaamassa tennistä. Tutkassa lyötiin pallo niin kovaa maaliin kun pystyi ja tutka ilmoitti lyöntinopeuden. Tarkkuudessa lyötiin palloa rei'istä sisään. Reikä, jossa oli numero viisi oli pienin, reikä, jossa oli numero kolme oli toisiksi suurin ja reikä, jossa oli yksi oli suurin. Eli reikään viisi oli vaikeinta saada ja reikään yksi oli helpoin saada. Minitennispelissä ensin heitettiin toiselle pallo ja toinen syötti mailalla pallon takaisin. Myöhemmin molemmat syötteli mailan kanssa. Minitenniksessä jaettiin parit.

Toimitus Venla, Joona ja Simone (5 lk)
Kuvaaja Venla

Liitteet